Přihlásit se | Registrovat


Všechny časy jsou v UTC [ Letní čas ]


Právě je 19 črc 2018, 05:04




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 39 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Povídání o deskových, hrách, doporučení, recenze ...
PříspěvekNapsal: 27 lis 2015, 10:22 
Uživatelský avatar

Registrován: 09 kvě 2009, 12:52
Příspěvky: 2957
Protože jsem byl hodný, a mám rád kooperativky tak jsem si k narozeninám přál novou hru a tu jsem dostal

Andor - Dobrodružné legendy

Obrázek

Je to velice jednoduchá rádoby RPG hra převedená do stolní podoby s pár pravidlama popsanýma na 4 stranách.
Raději jsem opustil přiložený učební scénář který má hru naučit revolučně v průběhu hraní, což je sice prima nápad, ale kdyby nebyl velmi nešikovně zpracovaný.

Nádherné zpracování herního plánu, který je oboustranný, solidné kompotenty kolem, je hned první věc která mě zaujala, protože fotky jsou fajn ale na vlastní oči je to hezčí a větší. K tomu balíčky karet, karty hrdinů a nakonec je to celkově rozměrná hra.

Obrázek
Obrázek

O co se jedná.
Kooperační RPG kdy všichni hráči musí porazit hru, tudíž není tzv. pán jeskyně. Hra je to vyprávěcí a modulární což je její velká originalita, protože to funguje tak že v průběhu hraní dle konání hrdinů se táhnou karty, které vyprávějí příběh a nebo způsobují zvraty v ději či hlavním příběhu. To mimo jiné i znamená že sice někdy hráči obdrží na začátku jasný cíl, ale ten se postupem času může změnit nebo se komplikuje a nebo přidávají se řekněme další postranní úkoly.

Obrázek

Scénářů, neboli příběhů je ve hře tuším 5 avšak ke stažení je jich už asi kolem 20ti a komu nevadí jazyková bariéra tak na netu jsou jich desítky. Finta totiž spočívá v tom že hráči si vymyslí cíl, obtížnost průběh děje, ten pak napíšou na karty příběhu, ale využívají hracího plánu komponent které obsahuje hra, proto je tak moduálrní. Uvedu zjednodušený příklad. Hrdinové mají za úkol bránit hrad Reitburg před návalem monster, mezitím onemocní král který nesmí zemřít a tak se musí část hrdinů dostat přes most za řeku do temného lesa kde musí najít čarodějnici od níž koupí lektvar, avšak při zpáteční cestě magický blesk spálí most a tak musí obcházet řeku donést lektvar, pak se náhle dozví že monstra nepřestanou útočit dokud nezabjí jejich vůdce a tak se vydají do hor hledat tvrz, kde se utkají s hlavním bosem, teprve poté je scénář dokončen. Záměrně jsem si to z části vymyslel nebo namixoval abych nekazil dojem ze scénáře. Ne že by to nebylo znovuhratelné, to určitě spousta legend bude už kvuli náhodném psawnu potvor umístění lokací a době kdy dojde ke spuštění různých událostí a k některým třeba ani nemusí dojít, ale překvapení jsou při prvním hraní nejlepší ;)

Obrázek

Princip hraní je udělán jako tahová strategie, hráči mají každý k dispozici 7 hodin na každý herní den. Každá akce spotřebovává jednu hodinu času, jakmile hráč vyčerpá své hodiny, má k diposzici ještě přesčasové za ty však již utrácí body vůle / života které pak musí všelijak doplňovat v průběhu hraní.
Jakmile hráči vyčerpají své hodiny posune se příběh o den dál a začíná se nový den s novými 7 hodinami. Hrdinové v psůběhu kupují předměty, vybavení, sbírají peníze bojují s monstry a plní úkoly. Je zde kladen hodně důraz na kooperaci protože boje jsopu celkem těžké asi jako celá hra která je prostě obtížností v kategorii těch náročnějších. vyplatí se být ve skupinkách a pomáhat si navzájem.

Obrázek

Hrdinové jsou klasicky RPG rozděleni na bojovníky, mágy, lučištníky apod. a každý má určitou charakteristiku a výhodu pro hraní, ideální je samozřejmě dobře nakonfigurovaná parta. V základní hře jsou 4 hrdinové, ale mám již objednané rozšíření pro 5-6 hráčů a k dispozici na výběr asi 10 hrdinů.

Samostatnou kapitolou je boj, každé kolo boje stojí hrdinu 1 hodinu času, obyvkle některé monstra nejdou zabít behěm jednoho kola ale boj trvá déle a to i ve více lidech, nemluvě o silných monstrech kde se hodí i více útočníků. Velmi hezky je vyřešena v boji charakteristika jednotlivých hrdinů, kde hraje roli výbava nakoupené body síly, počet bodů vůle (supluje zdraví) a hlavně systém házení kostek. Např. trpaslík háže třemi najednou a vybere si nejvyšší číslo, lučištník má k dispozici 5 kostek háže jednu po druhé a jakmile mu padne číslo které se mu líbí přestane házet, mág může sobě i kolegovi otočit kostku na opačnou stranu (každá klasická kostka má součet protilehlých stran 7, tzn. padne li válečníkovi na kostce 1, mág jí kouzlem otočí a stane se z ní 6) a další zajímavé vychytávky.

Jiné vychytávky jsou předměty které mohou hrdinové používat, zbroje atd. které ovlivňují boj, či vývoj příběhu, pěkný systém automatického pohybu nestvůr po hracím plánu atp. Takže například přilba má efekt že dvě stejné hodnoty kostek se sčítají, což ej fajn pokud hodíte kostakama a padne vám 3,4,4 sečtete dvě čtyřky a máte díky přilbici útok 8.

Zatím jsem hrál solo za více postav a musím říct že je to více než zábavné. Díky jednoduchosti pravidel i celkem dosti přístupná všem kategoriíkm hráčů a přitom silně kooperativní, výpravná a dějová. Není to tak atmosferické jako Arkham ale určitě to příběh a výpravnost má.

Hodnotím 85 %

_________________
Obrázek


Nahoru
 Offline Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Povídání o deskových, hrách, doporučení, recenze ...
PříspěvekNapsal: 04 pro 2015, 13:20 
Uživatelský avatar

Registrován: 09 kvě 2009, 12:52
Příspěvky: 2957
Jedna z mých oblíbených

GIGANTEN
Obrázek

Rok 1920. Texas. Ropa. Co víc k této kombinaci říci, snad je to že hon na černé zlato se dá uspořádat až ve 4 hráčích. Hráči se ujímají rolí jednotlivých těžařských společností a úkolem je vydělat co nejvíce peněz. Co mě osobně na této hře vždy chutná je její vývoj pro hráče, do poslední chvilky nebývá často jasné kdo se stane ropným magnátem a dále mi chutná díky skloubení několika herních principů v jeden celek. Tím mám na mysli - pohyb po mapě což je jeden herní samostatný princip, dále objevování a těžení ropy který se dělá pomocí ropných věží jež je třeba stavět za peníze, třetím principem následné prodávání ropy do ropných rafienrií v aukci za pomoci prodejních licencí, kde jdou hráči proti sobě nabídkama, a zároveň poslední prvek na který jsem zapoměl je její odvoz do oněch rafinerií. Ačkoli se dá vě hře dělat hodně akcí jsou neuvěřitelně jednoduché a intuitivní.

Obrázek

V kostce se to hraje tak že hráči obdrží jedno prospektorské auto, jednu lokomotivu, několik věžových konstrukcí a základní kapitál. Vedle hracího plánu se vykládají podle určitého principu karty, jejichž počet závisí na počtu hráčů. První hráč si ve svém tahu vybere jednu kartu která se mu líbí nejvíce, dále pak druhý hráč a poslední bere co na něj zbyde. Přiští kole se otočí náhodně další sada karet, prvním hráčem stane druhý a tak to rotuje klasicky kolem dokola po směru hodinových ručiček. Karty jsou víceúčelové a hráč si může vybrat pouze jednu věc z mnoha kterou karta nabízí. Může to být pohyb prospektorským vozem a případně postavení ropné věže, nebo pohyb lokomotivou na odvoz ropy, nebo získání prodejních licencí, ovlivnění ceny na trhu ropy atd.

Obrázek
Na tomto příkladu karta vlevo nahoře: buď si může hráč vybrat že obdrží 5 prodejních licencí, nebo že se pohne o 5 políček (může libovolně autíčkem i lokomotivou), nebo změní cenu ropy o tři indexy nahoru či dolů v jedné z ropných rafinerií (buď jestli chce škodit nebo naopak pro sebe cenu zvednout).
Karta vpravo dole nabízí pohyb Státní hlavní nehráčovou lokomotivou určující mimo jiné i konec hry o 3 pole vpřed, nebo získání dvou prodejních licencí, nebo pohyb o 4 pole s vlastní lokomotivou či autem, nebo škodící posunutím lokomotivou jednoho z hráčů o 5 polí zpět.


V určitou chvíly dojde k prodejnímu dni kdy se hráči snaží prodat odvezenou ropy z věží v různých ropných společnostech. Ty jsou 3 a každá nabízí jinou cenu. Tato cena kolísá v závislosti na průběhu hry. Hráč nemůže menit sklad ropy, pokud odveze svou ropu řekněme do skladů Hudson oils kde v tu dobu byla nejvyšší cena a po té se tato cena v průběhu hraní klesne, nemůže už ropu převezt jinam. Tehdy nastává aukční boj pomocí prodejních licencí v každé ze tří ropných společností. Nejvyšší nabídka vyrpazdňuje sklad v každé znich, ostatním zůstávají sklady neprodané. Hráč co vyprázdní sklad bere peníze dle aktuálního kurzu v dané ropné společnosti. Po té se znovu hráči vrátí ke svým prospektorským vozům, lokomotivám a celý systém se opakuje.

Obrázek

Na konci hry se sečtou peníze a kdo vydělal nejvíce vyhrává.
Báječná jednoduchá a přitom velmi takticky a herně propracovaná hra. Líbí se mi i zpracováním hezkýma "figurkama" penězma a neváím jak napsat ... prostě má to pěknou atmosferu podnikatelů z dvacátých let :)

Obrázek

Dávám 80%

_________________
Obrázek


Nahoru
 Offline Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Povídání o deskových, hrách, doporučení, recenze ...
PříspěvekNapsal: 10 pro 2015, 09:45 
Uživatelský avatar

Registrován: 09 kvě 2009, 12:52
Příspěvky: 2957
Další z mé sbírky je budovatelsko obchodní

Puerto Rico

Obrázek

Hráči se zde stávají vlastníky plantáží v 16. století v Portoriku. Tou dobou také připlouvají lodě, aby od hráčů nakoupily jejich výdobytky: kukuřici, indigo, kávu, cukr a tabák. Cílem hry je pěstovat, zpracovávat a obchodovat jednotlivé suroviny lépe než protihráči a vydělat tak více peněz. Vítězství se tady počítá jinak než jen na majetek, jedné se o vítězné body jež se získávají za budovy, plantáže, dělníky, prodej zboží do lodí a za peníze to celé dohromady.

Obrázek

Hráči mají každý vlastní pozemky (ostrůvek) a potřebují stavět plantáže na výrobu cukru, kukuřice, indiga, tabáku a kávy. Dále se musí starat o dělníky kteří jim plantáže obdělávají a sklízejí, staví budovy na zpracování surovin, různé podpůrné stavby pro výrobu, chýše pro dělníky, sklady atd. Ve hře je velké množtví různých druhů budov s velmi rozmanitými funkcemi. Následně se hráči snaží prodat co nejvíce zboží do lodí které připlouvají na ostrov a vydělat tak peníze na stavbu nových budov atp.

Obrázek

Herní systém je velice pěkně promyšlený a nabízí hoooodně strategií k vítězství. V každém kole si první hráč vybere roli kterou v daném kole bude zastávat, v ten okamžik protože si ji vybral jako hlavní a první hráč má určitou výhodu, tato role je pro výběr nadále nedostupná dokud se nevystřídají ostatní hráči svým výběrem. Jakmile tedy první hráč vybere roli, ostatní zahrají tu jeho také avšak s určitým znevýhodněním znevýhodněním. Po odehrání všech hráčů si vybere svou další novou roli druhý hráč ta pro něj opět získá určitou výhodu, po té hrají ostatní hráči a tak to jde dokola dokud se neprostřídá celý stůl.
Role jsou například Starosta. Tato role umožňuje vstup nových kolonistů na ostrovy, což znamená více dělníků k dispozici. Ten co si tuto roli vybere má výhodu a bere si vždy o jednoho kolonistu navíc oproti ostatním, a díky systému přerozdělování to může někdy být i o dva.
Dalším příkladem třeba je stavitel, ten co si vybere tuto roli má vždy nižší pořizovací náklady budov. Ten co si vybere dozorce produkuje více zboží a další typy rolí.

Obrázek

Je to velmi chytlavě udělané a výběr role je klíčový ale také velmi problematický jelikož vám garantuji že budete mnít velké dilema, potřeba je vše a zvýhodnění rolí je veliké, navíc někdy vezmete roli jen proto aby naopak nebyl ve výhodě váš protiháč konkurent.

Prodat zboží lze v omezeném množství do Portorických obchodních skladů za což hráč dostává peníze, a nebo na lodě za něž však dostává už jen vítězné body, což je další starteický prvek zda mít peníze na rozvoj a nebo výhodné vítězné body.

Hru máme u nás moc rádi, byť se u ní neobchoduje mezi hráči. Vše vynahrazuje její variabilita, strategické možnosti a průběh. Hra pro 2-5 hráčů.

Za mě 80%

_________________
Obrázek


Nahoru
 Offline Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Povídání o deskových, hrách, doporučení, recenze ...
PříspěvekNapsal: 25 led 2016, 12:00 
Uživatelský avatar

Registrován: 09 kvě 2009, 12:52
Příspěvky: 2957
Tak dáme si další z řady mých oblíbených kooperačích her.

SPACE ALERT

Obrázek

Tahle hra z české dílny Vlaadi Chvátila se hodně vymyká hlavně svým systémem hraní v REALNÉM ČASE!
Zní to velice zvláštně a taky se tak ta hra i hraje, ovšem je to velmi intenzivní a celkem rychlý zážitek. Jedna mise nezabere více jak něco kolem 1/2 až 3/4 hodiny.

Jste kadeti vesmírné lodě, posádka jež má za úkol prozkoumávat neprobádané oblasti vesmíru. jenže ve vesmíru číhají různá nebezpečí v podobě asteroidů, komet, mimozemských civilizací a jiných pohrom jež můžou nastat v průběhu letu.

Obrázek

Tak a ted jak jen pospat herní princip. Za prvé je ke hraní potřeba CD přehrávač nebo mobil s nahranými mp3. V reálném čase se nám ze zvukových stoppak přehrávají zprávy o dění kolem lodi. Např. se ozve "Pozor čas T-mínus tři ohrožení modrá zóna. V ten moment se vylosuje typ ohrožení jaké se chystá na vaší vesmírnou loď a přiřadí se k času jež byl hlášen což znamená kdy se objeví na našich radarech. Dále si představme si programovací tabulky alá Roborally. Kdo nezná je pospáno v recenzi někde víše. Tyto karty mají taky očíslované sloty které znamenají jednotlivá kola hry (čas T3 - v případě předchozího příkladu pak znamená že ve třetím kole se objeví hrozba). Do těchto tabulek hráči z ruky vykládají "příkazy" kam jejich panáček pujde a co tam bude dělat. Celý se to musí dělat velmi kooridnovaně, tým by si měl rozdělit funkce, radista co zachytává zprávy z přenosu, důstojník co identifikuje nepřítele a jeho hrozbu, sílu, případně určí kdy a jak se ho zbavit, střelce kteří hrozby likvidují, někoho kdo se stará o energii atd. To už je na každém a taky na jeho mixu karet v ruce jaké má a tím i jeho omezené možnosti. Avšak čas běží a hráči rychle v realném čase začínají programovat svoje pohyby, do toho chodí další a další hlášení, nepřátelé se přibližují k lodi a jejich útoky tak sílí. Chaos v koordinaci začíná být cítit po celé lodi. Jeden přes druhého se dohaduje co kdo bude dělat co může a nemůže dělat co kdo potřebuje a kdy to potřebuje (v jakém kole), no prostě stresové prostředí plné nebezpečné atmosféry :)

Co lze na lodi dělat: pobíhat po jednotlivých místnostech - vykládání programových karet se směrovými šipkami pohybu, střelba - mačkání spouští, distribuce energie z generátorů - mačkání ventilů, udržba počítače, obsluha robotů, pilotování stíhaček atd... To vše se musí sladit tak aby lasery měli dostatek energie ke střelbe, aby distribuce energie z hlavního generátoru správně dodávala energii do štítů, laserů a jejich baterií, aby střelba přišla v pravý okamžik, aby střelba byla ideálně soustředná z několika laserů najednou a tím posádka zničíla cíl jedním útokem a tak získala čas na konání jiných akcí atd.

Po cca 10ti minutách končí letová stopa a lod se dostane do skoku hyperprostorem s nasbíranými daty z letu do mateřské základny.

Obrázek

Po té nastupuje tzv. záznamová část. Tu si lze představit jako byste si přehráli video záznam z konání na lodi. Funguje to tak že se stav lodi uvede do původního a začne se od začátku kontrolovat, tah po tahu dle programových karet zda nedošlo k chybě a zda byla koordinace správná. A tady se začnou projevovat chyby v koordinacích, správném načasování a další přehmaty. Teprve po té se vyhodnotí zda jsme se vrátili (a nebo nevrátili), a případně v jakém stavu dorazili na mateřskou základnu. To vše se oboduje a může se jít na další misi. Možná to na papíře zní divně ale obě fáze jsou bezvadně zábavné. Obtížnost hry je kupodivu vysoká a proto je celkem hodně repetetivní, navíc existuje rozšíření které však nevlastním. Nicméně dostatek stop letu a náhodný výběr nepřítele v souladu s náhodným setupem lodi se každý let stává hodně unikátním a velmi variabliním. Dá se i nastavit vyšší obtížnost hry hraním tzv. vemírné kampaně kdy posádka musí bez oprav proletět třeba 3 vesmírnými sektory za sebou.

Obrázek

Právě ten unikátní prvek reálného času, časového stresu, koordinace a hlídání mnoha dění na lodi dává správnou akční šťávu která je úžasná a naopak po té zase záznamová fáze kde se hráči chytají za hlavu u špatného načasování a chyb v programování a modlí se aby to dobře dopadlo dává oddychovější prvek napětí. Oboje dělá hru naprosto skvěle sladěnou a odlišnou od ostatních.

Hra pro 1-5 a já ji dávám 85%

V případě že z mého chabého popisu nelze vycítit jak se hra asi hraje, zde je české video lidí hrajících první jednoduchou krátkou výcvikovou misi.

https://www.youtube.com/watch?v=ZzBU2cucKPM

_________________
Obrázek


Nahoru
 Offline Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Povídání o deskových, hrách, doporučení, recenze ...
PříspěvekNapsal: 09 úno 2016, 10:56 
Uživatelský avatar

Registrován: 09 kvě 2009, 12:52
Příspěvky: 2957
Tak lehce zvolníme a dáme si jednodušší koopku

ZÁCHRANÁŘI

Obrázek

Velice jednoduchá kooperační hra, kterou zvládne uplně každý i nováček na poli deskovek, menší děcko, prostě taková rodinná kooperačka. Pro náročnější se dá zvedat obtížnost přidáním různých komponentů a tím se mění i strategie hry.

„Linka tísňového volání 112, jak vám mohu pomoci?“ Ve sluchátku se ozve panický výkřik „HOŘÍ!!!“ V mžiku si zapínáte
ochranný oděv, berete přilbu a řítíte se k místu ohnivého pekla.
Vaše družstvo má jen vteřiny na to, aby vyhodnotilo situaci a zvolilo postup zásahu. Okamžitě poté přecházíte přímo k akci, jak se
na dobře trénované profesionály sluší. Musíte překonat svůj strach a pracovat jako sehraný tým, protože plameny šlehají, budova
hrozí zřícením a lidské životy jsou v ohrožení. Nesmíte se vzdát. Musíte uspět.

Obrázek

Hráči jsou hasiči přijíždějící k hořícímu domu. Jejich úkolem je uhasit požár dokud nedojde k prohoření a poničení statiky budovy, následnému zřícení a zachránit předepsaný počet osob z hořícího domu. Každý hasič má k dispozici 4 akční body které utrácí za konání:• 1 AB pro pohyb, nenachází-li se na něm žeton ohně • 2 AB, leží-li na cílovém poli žeton ohně • 2 AB, neleží-li na poli žeton ohně a zároveň hasič nese ohroženou osobu. • 1 AB stojí odstranění žetonu kouře z herního plánu • 1 AB stojí uhašení ohně ale zanechání kouře • 2 AB stojí odstranění žetonu ohně z herního plánu uplně i s kouřem a tím se zlikvidujeí riziko znovuvznícení (kouř se může opět vznítit v oheň). Jakmile spotřebuje své body pokračuje další hráč a atd. Body si lze šetřit i do dalšího tahu, protože akcí co se dá dělat je hodně a uhasit oheň není jen tak. Navíc po domě se šíří kouř, hrozí nebezpečí výbuchu a následného rozšíření ohně, jsou blokované dveře které je třeba otvírat či sekerkou prosekávat nové průchody atd.

Obrázek

Prostě variabilita je z mého pohledu realistická a velmi variabilní. Zachráněné osoby se musí vyvézt ven k sanitce a to všechno pod časovým tlakem kdy hrozí zřícení budovy. Jak jsem již psal dá se hra ztížit různými přidanými komponenty jako například nebezpečné látky hořlavé, tavení materiálu a jiných zajímavostí, naopak lze přidat variabilitu v podobě přejíždějících sanitek, hasičského vozu s hasicím dělem, nebo třeba specializací jednotlivých hasičů na různé úkony. Ačkoli je hra jednoduchá na pravidla tak je pěkne taktická, dramatická a díky náhodnému určování osob a prvních ohňů, nebo zvyšování obtížnosti kompenenty i dosti variabilní. Navíc hrací plán je oboustranný. Ke hře existují i dvě rozšíření, které však nemám.
hra je pro 6 hráčů, celkem solidně odsejpá a partie trvá tak 30-60 minut. Hra je takřka bez náhody takže takticky dobře zvládnutá.

video https://www.youtube.com/watch?v=CrSWSnW-acw

Dávám jí 80%

_________________
Obrázek


Nahoru
 Offline Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Povídání o deskových, hrách, doporučení, recenze ...
PříspěvekNapsal: 14 dub 2016, 08:24 
Uživatelský avatar

Registrován: 09 kvě 2009, 12:52
Příspěvky: 2957
UNION PACIFIC

Obrázek

Tak si dáme zase jednu kompetetivní.
Je to hry staršího data nicméně opět vynikající. Tématem jsou peníze, akcie, investice do železničních společností a jejich rozvoj.
Herní princip je velice jednoduchý a praviodla zaberou tak 5 minut, možnosti hry jsou však mnohem širší.
Po USA se budují železnice a několik železničních poslečností začíná bojovat o trh. Finta je že některé železnice použivají speciální koleje (úzké, široké, jednokolejné, trojkolejné....) a ne každá poslečnost má lokomotivy na tento typ tratí. Sourhnnou recenzi použiji tu ze Zatrolených her, neboť naprosto přesně popisuje to co jsem chtěl napsat já :)

Obrázek

Hráčův tah se skláda buď ze zprovoznění trati jedné železniční společnosti, což má za následek zvýšení celkové ceny společnosti, nebo "nákup akcií" takzvaná investice. Ve hře je deset železničních společností, které se snaží ovládnout co nejvíce uzemí USA. Každá společnost má určitý počet vlaků. Největší z nich El Paso & Rio Grande vlastní dvacet tři vlaků a také nejvíce akcii (18), nejslabší Wyoming & Western pak má pouhých sedm vlaků a šest akcií. Ve hře jsou železniční tratě rozděleny na čtyři druhy a každá společnost vyjma největší může jezdit jen po určitém typu kolejí. Aby toho nebylo málo, tak je zde ještě omezen počet společnosti na jednu kolej. Na dlouhou trať se vejdou maximalně tři společnosti, na krátkou trať, spojující například Detroit a Chicago, se vejde společnost pouze jedna.

Obrázek

Po postavení jedné části trati si hráč vybírá ze čtyř akcií které jsou vyloženy z banku na stůl. Pokud se mu ani jedna nelíbí, může si líznout buď z balíčku akcií a nebo společnost Union pacific. Společnost Union Pacific nevlastní žádné vlaky, ale od druhého kola vyhodnocení vyplácí velice slušné renty. Majoritní akcionář společnosti dostáva částku rovnájící se ceně společnosti, druhý akcionář s nejvíce akciemi dostane polovinu, třetí a další nedostanou nic. Takže se taktizuje, kdo jaké akcie které z deseti železničních společností koupí, aby se hráč stal majoritním akcionářem, rozšiřoval jmění společnosti nebo společností které si vybral, ale musí být neustále ve střehu jak si vede konkurence a zda někdo nekupuje akcie spoleščnosti jako on.
Vítězem hry se stává hráč s nejvíce penězi.

Obrázek

Musím říci že jeden čas jsem hru odložil, ale pak jsem zjistil jen že to je lidma kterým téma uplně nesedlo. Jsem rád že hru opět vlastním. Je celkem hezky zpracovaná a malé lokomotivy jsou pěkné, plán přehledný. Počet hráčů 2 - 6 ale ve dvou moc nedoporučuji.

Hodnotím 80%

_________________
Obrázek


Nahoru
 Offline Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Povídání o deskových, hrách, doporučení, recenze ...
PříspěvekNapsal: 27 dub 2016, 09:47 
Uživatelský avatar

Registrován: 09 kvě 2009, 12:52
Příspěvky: 2957
Tak dneska si dáme muj čerstvý přírustek do rodiny kooperačních her (dá se hrát i jako solitér) a tím je

Castle Ravenloft

Obrázek

Jedná se o jednu z nejobjemějších her co vůbec vlastním. Nádherné figurky které se dají domalovat, mraky karet, dílců a herních komponent. CO bych předně u hry vypíchnul je její triviální složitost, byť nejsou pravidla popsána dost jasně, na netu se dají sehnat patřičné FAQ a co je především super, fanoušci už hře i kompletně předělali pravidla i do mnohem propracovanějších podob Dungeons and Dragons. Tím si ze základní hry lze postupně nebo hned dle libosti udělat buď jednoduchou atmosferickou oddychovku, nebo propracovaný RPG.

Jde vlastně o dungeon crawler, tzn. kooperativní procházení dungeonu/ instance, který má scénáře podobné např. Andoru. To znamená že pokaždé je nutné splnit nějaký úkol, nejen projít hrou od začátku do konce. Díky tomu že se dílky dungeonu míchají a přikládají pokaždé jinak dle uvážení hráče je hra pokaždé jiná, navíc zde hrají roli objevování monster, pastí a pokladů.

Hráči si na začátku vyberou svou postavu s krásnou figurkou, před sebe si dají kartu hrdiny kde vidí jeho základní charakteristiky a karty s kouzly či schopnostmi, které se do scénářů vybírají dle určených pravidel. To znamené každá postava ovládá třeba klidně i 15 kouzel a abilit ale do scénáře může mít jen 4 viz obrázek.

Obrázek

Po té si vebrou scénář a jde se na věc. Hned první scénář je velmi napínavý a musím říct že mě okamžitě získal. Úkolem bylo útect z hradní kobky před upírem Radhem. Upír spal ve své rakvi a já musel se svým hrdinou zmizet před západem slunce. Úkolem bylo najít schodiště z kobky, běhal jsem po chodbách, odrážel útoky kostlivců a kdejaké havětě a hledal východ, ke konci se hrabě probudil a začal mne po chodbách pronásledovat, jelikož se mi zdál být příliš silný, snažil sem se soubojům vyhnout až sem nakonec kýžené schodiště objevil a utekl.

Obrázek

Nutno podotknout že jednotlivé postavy jsou hezky rozdělené (bard, clerik, lučištník, rytíř apod.) každý má originální vlastnosti a schopnosti a pokud ve hře hráči využíjí kombinace všech, pak to dostane uplně jiný rozměr. Hledají se tajné pasti, léči se spolubojovníci, společně se útočí, objevují se nové zakoutí a skupina nemusí nutně chodit společně může se dokonce v úkolech rozdělit. Také ze zabitého monstra vypadnou vždy nějaký loot, který je pro hrdiny vždy velmi užitečným pomocníkem (lektvary, jednorázová kouzla, brnění, šperky apod.) ovlivňují hod kostkou, staty atd.. Boj probíhá hodem kostky avšak výslednou hodnotu respektive součet čísel potřebný k zásahu či obraně lze ovlivňovat právě těmi kouzly, předměty, speciálními schopnostmi postav apod. něco jako v Arkham Horror, kde je to dle mě zatím nejlépe zpracované. Ale i tady to neznamená že špatný hod nutně musí zničit herní zážitek, spíše je to právě takové mrazivě napínavé. Takže třeba rytíř má útočnou hodnotu 11, kostka je 20ti stěná čili může padnout číslo 1 - 20, potřebný zásah kostlivce je 18, stačí tedy hodit 7-20 k úspěchu, nebo použít kouzlo k opětovnému hodu, nebo získat prsten přidávající k útoku +2 atd atd,. Není to žádná hitparáda ale taky to vysloveně nezařízne hráče. Hrdinové se mohou dále v průběhu hry vylevelovat o jeden level (s pravidly pro RPG dokonce o více) čímž se jim zvedají staty a vlastnosti. Monstra mají vlastníé podmínky pro pohyb a chování, není to uplně nic převratného přesto je to zajímavě vyřešeno. při boji si hráči musí dát navíc pozor aby na monstrum dobře viděli, naopak ona na ně ne apod.

Obrázek

Scénářů je tuším 11 a na internetu se dají sehnat desítky dalších. Jediným problémem je že hra není lokalizována, překlady karet a pravidel jsou k dispozici (prozatím jen ty základní) a nyní se je snažím převest do hry pomocí samolepek překrývajících anglické texty. později se hodlám vrhnout na ony RPG pravidla.

Obrázek

Hra rozhodně stojí za to a jsem moc rád že jsem ji po dlouhém váhání pořídil. Má to atmosféru, stísněné prostory kobek plných pastí, havěť křížící cestu a fikaně se pohybujících, solidní boje, pěkné looty, kouzla a abilit postav, velké množství monster, je to prostě takové stolní RPG bez pána jeskyně a s hrací deskou.

Hra pro 1-5 hráčů.

Dávám 85%

_________________
Obrázek


Nahoru
 Offline Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Povídání o deskových, hrách, doporučení, recenze ...
PříspěvekNapsal: 24 kvě 2016, 12:04 
Uživatelský avatar

Registrován: 09 kvě 2009, 12:52
Příspěvky: 2957
Pořídil jsem lahůdku epického rozměru, hru

ECLIPSE

Obrázek

Jak jen u téhle hry začít.
Předem bych rád upozornil že jsem neměl tu čest si ji zahrát ve více lidech, zatím jen zkušební partii a učení se pravidel sám/solo. Což samozřejmě není zcela ono, avšak herní mechanizmy a možnosti mne natolik uchvátili, asi jako kdysi u Hry o trůny, že si dovolím o tom již něco napsat.

Jedná se o strategickou hru pro 2-6 hráčů (s rozšířením pro neuvěřitelných 9), kde každý z hráčů představuje vůdce vlastní civilizace a snaží se jí dostat do pozice nejslavnější a nejsilnějši rasy ve vesmíru a nasbírat co nejvíce vítězných bodů, které se získavají velmi rozmanitými činostmi.
Po rozbalení jsem už dle očekávání nijak zvláště nejásal nad grafickým zpracováním hry, avšak množství žetonků a žetonů je vskutku vyjímečné, opravdu hodně moc komponentů se ukrývá v této velké krabici.

Obrázek

Co všechno jako vůdce civilizace můžete dělat?

Objevovat vesmírné galaxie, artefakty. Galaxie představují hexy jež se pokládají na stůl jako herní deska a tím je zaručena dokonalé variablita herního plánu který není nikdy stejný. Jednotlivé hexy se propoují červími děrami kterými je možné cestovat z galaxie na galaxii.
Expandovat. To znamené kolonizovat vzdálené vesmírné planety, těžit nerostné suroviny apod.
Vyrábět/zkoumat, kdy spotřebováváte vytěžené suroviny k výrobě nových lodí, jejich vylepšení, orbitálních stanic, družic apod.
Bojovat proti prastaré rase a proti ostatním hráčům

Obrázek

Hra je rozdělená na 9 kol, každé kolo má několik fází.
Akční fáze, bojová, údržba, úklid. Akční fáze má ještě několik možností - podmožností. Průzkum, stavba, výzkum, vylepšování lodí a technologií, pohyb loděmi, uplatnění vlivu ve vesmíru.

Průzkum jak bylo řečeno je o objevování galaxií. Hráč si náhodně vybere jeden hex lícem dolů otočího a podle daných pravidel ho připojí k hexu ze kterého vyslal průzkum. Každá galaxie má určité zdroje surovin, může obsahovat pradávný artefakt vhodný ke zkoumání technologí, nebo třeba loď pradávné rasy která se bez boje nevzdá a pokud chcete objevenou galaxii ovládnou musíte je nejprve porazit v boji.

Stavba umožňuje stavět lodě, orbitální stanice, monolity...

Výzkumem vytváříte technologický posun civilizace. Vyberete technologii kterou chcete zkoumat (lepší štíty lodí, lepší lasery, počítač na pohyb, generátor červí díry který umožňuje cestování i po nepřilehlých hexech atd atd).

Vylepšování umožňuje vyzkoumané a vyrobené technologie použít na vylepšení stávajících lodí.

Pohyb umožňuje plout loděmi po jednotlivých galaxiích. Vysílat kolonizační lodě.

Uplatnění vlivu umožňuje vysílat kolonizační lodě a získat tak vládu nad objevenou nebo opuštěnou galaxií a díky tomu pak mít možnost těžit a využívat její možnosti.

Obrázek

Celý systém je skvěle vymyšlen tak že hráči si vybírají jednu z možností této fáze (třeba průzkum), a nebo se vzdávají jednotlivých možností tzv. pasují, a až když se dané možnosti nechce nikdo zúčastnit přejde se na bojovou fázi a nelze se vracet k předchozím akčním tahům. V praxi to znamená že když má někdo dostatek zdrojů, nebo peněz apod. může hrát nějakou možnost nebo všechny možnosti. Ostatním co pasují už zbývá jen několik málo reakcí s omezenýma možnostma. Nutno dodat že čím více akcí hráč vybírá a dělá v akční fázi, tím více zdrojů musí platit a tento management je velmi pěkně vyřešený a vychytaný. Navíc je super vymyšlené že třeba ve výzkumu je několik druhů technologií a každá se specializuje na něco jiného, čím větší jste odborník v určitém směru tím více máte slevy na danou větev technologie, takže se vyplatí se soustředit dle zdrojů na určitý jeden typ technologie. Zaleží jen a jen na Vaší strategii. Navíc se dostupné technologie k výzkumu před každým kolem losují, takže ne vždy jsou všechny technologie k dispozici, ale zase je třeba počítat s tím že také už později nemusí zbýt pro Vás, protože si je rozeberou ostatní hráči. Výhodou a napínavým prvkem je že díky tomu ne zcela dá plánovat dopředu, hodně se musí upravovat strategie dle dění v galaxiích vývoje diplomacie, dle zásob apod. Možností je neskutečné množství!

Jak se získavají zdroje a jak to s nimi je?
Ve hře jsou tři typy zdrojů/surovin. Peníze, věda a materiál. Penězmi se platí většina akcí jako vliv a rozpýnání se vašeho imperia. Vědou se platí zkoumání technologií. Materiálem se platí výstavba lodí, orbitálních stanic, družic apod.
Získávají se tak že každý hráč má na své desce určitý počet populace (kostiček) které pokládá jako dělníky na planety svých ovládaných galaxií. Řekneme zjednodušeně že jste právě odkryli galaxii a na ní jsou dvě planety a jeden měsíc. Na planety dáte dvě populační kostičky jako kolonie a získáte tím každé kolo 2 body do vědy (můžete utratit za výzkum 2 doby). Na měsíc dáte jednu kostičku těžaře a ten Vám každé kolo vydělá 1 bod materiálu na výrobu. Každá galaxie má jasně namalováno jaké a kolik zdrojů, artefaktů, nebo dokonce rovnou i vítězných bodů lze z ní získat. Lze to obejít stavbou orbitálních stanic a jinými fintami které jsou ale už velmi strategicky podrobné a chci tím jen poukázat jak moc možnostmi konání a ovlivnění hra vládne.

Obrázek

Boj
Boj, probíhá pomocí kostek. Avšak hod a výsledek se dá velmi ovlivnit vyzkoumanou technologií a vylepšením na lodích. V prapůvodním základu má stíhačka 1 život a stačí hodit 6 aby jste se trefili do soupeře, jenže pokud vyzkoumáte lepší zaměřovací počítače už stačí hodit 5 a 6, pokud soupeř má vyzkoumané a namontované lepší štíty, absorbuje 1 poškození atd atd atd. Boj je tím pádem hodně strategicky předem plánovaný kdy musíte dobře znát soupeře a jeho technologie a dobře zvážit zda se do konfliktu pustit, protože byť je tu náhoda hodu kostky, je velmi dobře ovlivnitelná vyzkoumanými technologiemi a vylepšenými loděmi.
Za vyhranou bitvu se orvnou získávají vítězné body, takže na své si přijdou i agresivní hráči. Důležité je že množství vítězných bodů z bitvy určuje počet a kvalita zničených soupeřových lodí.

Spousta věcí je ve hře řešeno náhodně, ale fakt je nutné říci že je to jen zdánlivé. Například výběr náhodné galaxie. Soupeř si vytáhne galaxii s mnoha zdroji a vy máte galaxii s prastarou kosmickou lodí kterou musíte porazit. Zdánlivě se může zdát že soupeř je na tom mnohem lépe, ano spočátku má ihned více zdrojů, kdežto vy se lopotíte s bojem, ale později po poražení prastarých získate velmi mocné technologie této pradávné rasy atp. V boji platí to samé jak jsem psal s výzkumem a vylepšením, nebo u dostupných technologií se také losuje které jsou v daném kole k dispozici, nutno ale dodat že se vše ale uplně vše dá nějak ovlivnit aby ta náhoda hrála ve váš prospěch, jasně pokud vám má padnout čislo 2,3,4,5,6 a vám už 4x padla 1, tak to už opravdu nijak nezvrátíte.

Obrázek

Hra je celkově na 9 kol a vítěze určí počet vítězných bodů. Body jak jsem spal se získávají velmi rozmanitě. Za boj, za výzkoumané technologie, obsazené galaxie, za diplomaci o které jsem se ještě asi nezmínil za za další různé aktivity ve hře, navíc je k dispozici několik ras které mají v něčem výhodu a v něčem nevýhodu. Ras mimozemských je celkem 7 a lidské rasy je k dispozici celkem 6. Lidská rasa je stejná jen se liší barvou, mimozemšťané mají už určité výhody a nevýhody. takže hra se dá hrát mixovaně, buď že mají všichní stejné podmínky a tudíž hrají s lidskou rasou a nebo si to zpestří mimozemšťany. Časově náročné je to dle krabice 30 minut ja jednoho hráče tzn. v 6ti lidech 3 hodiny a prý to odpovídá přesně. Hra je přitom svými i pravidly celkem jednoduchá spíše jde jen o to že nabízí velmi široké možnosti a tudíž je spíše široká záběrem a nutností si uvědomit co vše mohu dělat a jaký to bude pro mě mít dopad, než složitými pravidly. Celkově je hra velmi vysoce hodnocená i na světových žebříčcích.
Kdo má rád strategie, boj, diplomacii, ekonomiku a mix všeho dohromady si tady najde to svoje místečko, cest k cíli vede v neskutečném množství kombinací takže uspokojí každého s určitým zaměřením, dá se vyhrát kolonizováním, bojem výzkume, mixem všeho, prostě fakt dobře vymyšelný systém hry a dosáhnutí vítězství není jen jednou danou strategií.

Hodnotím aniž bych ještě hrál se soupeři na 90%
(já vím že to není uplně ono ale při učení pravidel, zkušební partie a čtením ostatních recenzí to opravdu funguje skvěle)

_________________
Obrázek


Nahoru
 Offline Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Povídání o deskových, hrách, doporučení, recenze ...
PříspěvekNapsal: 10 čer 2016, 07:49 
Uživatelský avatar

Registrován: 09 kvě 2009, 12:52
Příspěvky: 2957
Lahůdečku na kterou jsem čekal skoro rok než bude v češtine si dáme dnes a je tím

Robinson Crusoe:
Dobrodružství na Prokletém ostrově


Obrázek

Je to opět koopka až pro 4 hráče a dá se výtečně hrát i jako solitaire v jednom.
Úžasné na téhle hře je její originální pojetí a široké možnosti hraní.
Jedná se o scénářovou hru takže se před začátkem hry hráči dohodnou jaký scénář budou hrát a tím se určí cíl a průběh hry. Např. první scénář je Trosečníci kde hráči mají za úkol postarat se o přístřeší, sehnat si jídlo a do 12 dní nasbírat tolik dřeva aby mohli postavit velkou vatru a vymyslet jak ji zapálit. Věřte že obtížnost hry je nastavena na vysokou a je to jedině dobře. Navíc se dá velice dobře balancovat přidáním předmětů k použití či postav Pátka nebo psa, kteří v některých činnostech mohou pomoci.

Obrázek

Každý hráč na začátku hry si vybere postavu za kterou bude hrát. Každá postava má unikátní vlastnosti a v některých věcech vyniká víc než ostatní. Např. kuchař umí dobře vařit jídlo, a umí rychle vymyslet ohniště, voják je zase dobrý na lov a umí rychle vymyslet zbraně atd...Každá postava má počet životů který nesmí klesnout na nulu a všechny společně sdílí morálku, tedy jakousi náladu která ovlivňuje spousta dění a konání na ostrově. Pak jsou tu žetony odhodlání provázané právě s morálkou kterými se platí za různé akce a nebo se jimi kompenzují určité nepovedené akce. Tyto žetony se získávají v průběhu hry pro každého hráče zvlášť avšak morálka ovlivňuje obecně všechny bez rozdílu. Bezvadně promyšlené.

Obrázek

Pak přijde na řadu rozmístění herního plánu a všech komponent který se liší právě dle zvoleného scénáře. Jakmile je vše připraveno začne se hrát na kola/dny. Každý den začíná nějakou událostí jež se táhne s balíčku karet událostí, může se jednat o změnu počasí, útok divé zvěře, náhodné vyplavení beden ze ztroskotané lodi...prostě obrovské množství variací. Tato karta se vyhodnotí a hráči se rozhodnou co budou dělat. Mohou zamezit například efektu tažené karty, nebo se mohou rozhodnout pro průzkum ostrova kde se nachází jídlo a suroviny, který se díky otáčením dílků a jejich mícháním pokaždé mění, sbírat suroviny na jiných místech ostrova, nebo lovit zvěř pro kůže a jídlo, nebo mohou stavět přístřešek proti nepřízni počasí, přesouvat úkryt vybudovaný na lepší místo na ostrově, stavět palisádu proti útokům zvenčí, vyrábět věci, odpočívat a regenerovat zranění, uklízet tábor a zvedat tak morálku... prostě velká spousta možností. Navíc se můžou podílet na věcech hráči jak společně tak každý sám ve prospěch všech kamarádů. Důležité je zmínit se že každý hráč může vykonávat dvě veci za jeden den, avšak pokud tak udělá musí pro svoje konání použít speciální skvelě vymyšlené kostky které určí zda uspěl, nezranil se při tom a zda se nestala nějaká neočekávaná věc. Znamená to tedy že automatický úspěch je pokud obě svoje akce obětuje do jedné z aktivit, pokud se bude věnovat dvěma (nevěnuje se naplno) rozhodne o tom hod kostkami, jak jsem již řekl velmi vtipně vyřešenými. Plus to vše se dá ještě všelijak zvýhodnit či ovlivnit použitím nastřádaných žetonů iniciativy.

Obrázek

Skvělou vychytávkou jsou karty řekněme nápadů co lze vyrobit. Jakmile se splní určité podmínky a máte dostatek surovin k výrobě, lze tento předmět vyzkoumat/vyrobit a dále ho používat, např. na sekerku potřebujete najít na ostrově skalnatou oblast kde by mohl být pěkný ostrý kámen, pak k tomu potřebujete dřevo a voilá sekerka je hotova. A co umí? Jednak s ní vytěží hráči vždy o jedno dřevo navíc a druhak se dá použít i jako zbraň při lovu nebo napadení. A takových věcí se dá vyrobit neskutečné množství.

Obrázek

Hra se jede na jednotlivé fáze:
Fáze událostí - vyhodnotí se efekt karty události.
Fáze morálky - dle aktuálního stavu morálky družiny získá první hráč odměnu nebo postih
Produkční fáze - hráči získají do společné zásoby jídlo a nebo dřevo podle ikonek na dílku ostrova, kde mají tábor.
Akční fáze - v této fázi mohou hráči poslat své postavy provést některé z dostupných akcií, přičemž je umísťují všichni najednou a vyhodnocují podle pořadí na hrací desce.
Fáze počasí - pokud to scénář nebo nějaká událost přikazuje, hráči vyhodnotí hod kostkou počasí.
Noční fáze - hráči mohou přemístit tábor na sousední díl ostrova, ze společné zásoby musejí utratit jídlo za každou postavu a být pod přístřeškem (jinak dostanou zranění) a vyhodnotí se případné noční efekty.

Obrázek

Celá hra funguje uplně užasně přirozeně a má skvělou atmosféru a celkem dost odpadá prvek vedoucího / řídícího hráče. Musí se shánět jídlo, léčit, lovit, stavět, zkoumat a samozřejmě do toho přežívání musí hráči stíhat plnit úkol scénáře a asi je jasné že tohle snažení balancuje na velmi tenkém ostří nože časové zvládnutelnosti a koordinaci hráčů a je jedno kolik lidí to hraje, prostě se všichni hodně zapotí než vyhrají první scénář. Tyto scénáře jsou navíc velmi rozmanité a průběh hraní tím pádem hodně rozdílný. Existuje už spousta scénářů od hráčů volně stažitelných z netu a dokonce i rozšíření které pokud vyjde v češtině zcela 100% kupuju.

Navíc se mi strašně líbí její grafické pojetí, je to jakýsi stůl s mapou a vše je tak nějak rozházené a přitom to vypadá úžasně atmosfericky.

Jako fakt perfektní a hra dávám 90%

_________________
Obrázek


Nahoru
 Offline Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 39 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4

Všechny časy jsou v UTC [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron